Friday, December 2, 2011

uiks..kawen??hurm...gulp..;)

Assalamualaikum n hye....
topik HAAAAAANGAAAT..hik..hik..hik..
bkn aku nak kawen hokay??ni bersempena bulan bekwoh ni..

kawen tu apa ek??hahaha...
perkahwinan atau nikah menurut bahasa ialah berkumpul atau bercampur..
menurut istilah syarak plak..ialah ijab dan qabul ('aqad') yang m'halalkn p'setubuhan antara lelaki dan perempuan yg diucapkn oleh kata-kata yg menunjukkn nikah menurut peraturan yg ditentukan oleh Islam.


nah..aku kasi maksudnya..tu yg tersurat tau..yg tersirat tu..kena la gali la..
hahaha..maksud yg tersiratnya..sgt la bnyk..
sesama la kita gali n kaji yek..

skrg ni kan musim kawen..so, bnyk la aku dpt soklan cepucemas nih..
huk..huk..huk...xtau la camne nk jwb..
kdg2 aku hanya mampu senyum jek..
ha..ha..ha..

sape yg xnk kawen n dok atas pelamin kn??
 nak nak plak klau pelamin tersergam indah mcm ni hah..
pastu tgn penuh inai kan??
tu dia..xcantek ka??

hehe..bg aku plg best masa sedara mara da berkumpul..
best..best..time nk gossip2..
ha..ha..ha..

aku bkn la lesbian or benci lelaki..
bukan aku xmau kawen hokay..
suma org nk nak kawen..tp mgkn blom smp masanya..

slalu makcik-makcik n tokchik akn tanya mcmni:
"hah..sifolan n folan da sudah..kau bila lagi?"
kdg2 nk je jwb mcmni:
"makcik kasi sy rm50k,esok gak sy kawen"
boleh mcm tu??
pdhal xdak calon ni??ada 50k trus blh jln..hahaha
dr situ korg blh fhm kn yg dlm kpala aku cuma pk bajet duit utk kawen..
bukan pk sapa calon2nya..

hakikatnya..mcm-mcm aku fikir..tau??
1. calon suami
2. duit sblom,masa n selepas kawen.
3. majlis aku mcmana n siapa yg terlibat,wedding planner..
 tu la serba sket...tp yg no 1 n no 2 la yg aku slalu pk..

aku bukan memilih..kacak rupa bkn ukuran kacak iman..
tebal poket bkn ukuran tebal ilmu agamanya..
romantik bkn jg ukuran hbngan beliau dgn Allah..
sure korg fhm kn??

dl mgkn pk nak yg kaya..yg hensem..yg ada keta besar..rmh besar..
setelah melalui sejarah yg best dl..
br aku realize..harta n rupa xmenjamin pape..

tp nape aku pk bab duit ek??
haaaa...walaupn org kata:
"duit bukan segala-galanya"
tapi..
"segalanya perlukan duit skrg"


sblom nk kawen aku kena la pk..
bape bajet nk kenduri,goody bag,kad kawen,baju kawen,
xkan nk hrp pihak lelaki n mak ayh kn?
pastu..
lepas kawen,ada x duit lg..
nk hidup berdua..kena tolak ansur..
duit banje umah,sewa umah,
nnt ada anak ag..duit nk guna bnyk...

tp tu bkn alasan aku xmau kawen..
cuma..aku blom jmp yg seswai..
yg plg penting..btoi ka aku da bersedia nk hidup berdua n terima tanggungjwb sebagai isteri..

aku hrp2 lps ni xde makcik2 akn tanya aku ag..
sbb last ada makcik tanya aku..
aku suh dia tlg carikan aku
"imam muda"
ha.ha.ha.verangan itu percumaaaaaa!!!!

aku da start mengarut..hik..hik..hik

*p/s: aku tulih bab kawen sbb arini aku teman ketua aku p beli brg buat brg hantaran..mcm flashback lak bila masuk kedai small garden kt malay town..
hiks..hiks..hiks..

~syupap~









No comments:

Post a Comment