Tuesday, December 6, 2011

10 Muharram (Hari Asyura)

Assalamualaikum n hye..
arini da 10 muharram..pejam celik..pejam celik..
cepat bebenor masa tinggal kn kita skrg kn??
terpulang pd kita sama da nk sedar atau x..

bnyk perkara yg disunatkn pd 10 Muharram atau kita pggl Hari Asyura..
bila sebut ja Asyura..aku trus tringat mkanan..
hik..hik..hik..
buboq Asyura ada bnyk version..
mengikot tmpt atau kwsan...
stakat ni aku plg suka yg belah kedah...
sbb manis...ada jagung..kekacang n ubi..
best..best..

uish...citer psl mkanan lak kn??

10 Muharram ada sejarah yg tersendiri..
kita disunatkn utk berpuasa pd Hari Asyura ni..(puasa sunat)
kita jg digalakkn bersedekah, memberi mknan kpd org berpuasa pd waktu buka puasa..
bnyk ag lah..klau nk tau blh minta incik google tlg terang kn..
he..he..he..

bg aku..elok lah kita amek peluang yg dtg setahun skali ni..
dgn buat perkara yg disunatkn kpd kita...

arini gak aku br nk blaja buat Buboq Asyura versi Kedah..
sbbnya...da lama sgt2 aku xmkn..
ni suma gara2 menjadi perantau sepi..
huk..huk..huk..

barang2 suma da beli..resepi pn da minta dgn mak..
hope suma menjadi dgn elok..
sbb klau jd cun..nk buat bnyk ag esok..
nk kasi kwn2 n saudara mara..

kwn-kwn tlg doakn agak buboq cheq menjadi noh..
amin..amin..

love
~syupap~

No comments:

Post a Comment